Vi hjälper dig som e-handlare att förbättra din verksamhet. Varje månad delar vi insikter, statistik och praktiska tips för att stärka din e-handel.
Enligt E-barometerns undersökning e-handlade 80,7 % av svenskar mellan 18 och 79 år under december 2024, en minskning med 1,1 procentenheter jämfört med december året innan. Jämfört med den kampanjfyllda november månad sjönk även försäljningen med 1,8 procentenheter, där framför allt yngre män shoppade mindre online.
Trots detta ökade genomsnittsköpet per person hos svenska e-handlare till 2718kr, en uppgång med 7% från december 2023. Dock var beloppet 4% lägre än i november.
De som spenderade mest online var män mellan 30 och 49 år, med ett genomsnitt på 3 324 kr. Dessutom köpte de varor för ytterligare 1 983 kr från utländska e-handlare, en markant ökning från föregående månad.


De mest populära produktkategorierna
Kläder & skor är fortfarande det som svenskarna handlat mest under månaden, försäljningen av sport och fritid är kvar på ungefär samma nivå som i november. Att kvinnorna i så hög grad handlar apoteksvaror gör att den fortsätter vara kvar som tredje största kategori totalt men kämpar fortfarande med skönhet och hälsa om tredjeplatsen för kvinnor. Männen fortsatte att köpa hemelektronik även under julhandeln.
Kom ihåg: Mobilen först!
Tänk på att mobiler har blivit den primära enheten för onlineköp. Mobilhandeln, eller m-handeln, har förändrat hur konsumenter handlar och betalar, vilket innebär att du måste se till att ditt UX/UI inte bara fungerar på en stor skärm.