Hur viktig är designen på en webbshop

Enligt en färsk rapport om e-handel från 2023 kan en liten känsla av att din webbshop är rörig eller inte känns trovärdig minska chansen att någon slutför sitt köp med nästan 30%. Det här är ett problem som inte går att ignorera. Det visar hur viktigt det är att ha ett genomtänkt och användarvänligt gränssnitt.

Teresa Schilder-Knudsen, expert på området, säger att hon ofta ser webbshoppar som försöker vara originella med unika navigationssystem eller flöden. Men även om det kan vara en bra idé att sticka ut, så är det viktigare att göra det enkelt för användaren. En webbshop ska vara så lätt att navigera som möjligt. Följ de beprövade bästa metoderna, oavsett om din butik är liten eller stor.

När det gäller UI/UX-design handlar det inte bara om hur snyggt det ser ut, utan om att bygga förtroende hos kunderna. Om besökarna känner sig bekväma och säkra på din sida är de mer benägna att genomföra ett köp. Teresa förklarar att vi som konsumenter handlar i många olika webbshoppar, och en layout som vi känner igen gör det lättare för oss att snabbt hitta vad vi söker.

En bra design kan leda till fler köp, högre genomsnittliga ordervärden och större intäkter. Men om din webbplats är dåligt designad kan kunderna känna att det inte känns pålitligt och välja en konkurrent istället. Därför är det viktigt att kolla på din sida för att hitta eventuella problem och fixar innan det skrämmer bort potentiella kunder.

“Jag ser ibland webbshoppar som försöker differentiera sig med ett nytt navigationssystem eller unika användarflöden. Även om jag förstår avsikten är det viktigt att hålla navigeringen så intuitiv som möjligt. Följ alltid bästa praxis, oavsett hur stor din webbshop är eller vilket målgrupp den riktar sig till.” – Teresa Schilder-Knudsen

Image-1
Image-5

Bra Design för Din Webbshop - Så Påverkar UI/UX Din Försäljning

En bra design handlar inte bara om att göra din webbshop snygg – det handlar om att skapa förtroende hos dina besökare. Om kunderna inte känner sig bekväma och trygga på din sida är chansen stor att de hoppar av och går till en konkurrent istället. Det är därför viktigt att tänka på hur din webbshop är uppbyggd och hur användarna rör sig på sidan.

Kom ihåg: Mobilen först!

Tänk på att mobiler har blivit den primära enheten för onlineköp. Mobilhandeln, eller m-handeln, har förändrat hur konsumenter handlar och betalar, vilket innebär att du måste se till att ditt UX/UI inte bara fungerar på en stor skärm.

Prenumenera på vår NYHETSBREV!

Tack för att du prenumenerar! Ops! Någonting gick fel, försök igen!

VILKA VI ÄR

© 2025 LYFT Agency – All right reserved